Ben je op zoek naar het beste online wervingskanaal? In een krappe arbeidsmarkt is het nog een hele kunst om de juiste kandidaten voor jouw vacatures te vinden. De tijd dat je alleen een vacature op de website plaatste waarna de sollicitaties vanzelf binnen kwamen is wel voorbij. Wil je sollicitanten (online) bereiken dan is het belangrijk dat je op zoek gaat naar manieren om kandidaten te vinden. In dit blog vind je de belangrijkste online wervingskanalen voor recruitment op een rij zodat je slimme keuzes kunt maken.
Online recruitment strategie
Voordat je überhaupt begint is het belangrijk dat je een strategie en plan van aanpak hebt. Begin daar als eerste mee: Wie zoek je precies, waar vind je deze kandidaat en niet onbelangrijk, wat mag de werving kosten? Kies vervolgens de kanalen die je wilt inzetten.
Owned media
Begin altijd met ‘owned’ media. Dat zijn ‘eigen’ ‘gratis’ kanalen zoals de website en social media kanalen zoals Facebook, Linkedin en Youtube. Hiermee zorg je dat de basis op orde is.
Website
Natuurlijk plaats je de vacatures op je eigen website. Zorg dat ze goed vindbaar zijn voor kandidaten én voor zoekmachines. Maak ze SEO proof: gebruik de juiste trefwoorden in de tekst en zorg dat de techniek op orde is. Hierdoor zijn zoekmachines in staat de vacatures goed te indexeren en ben je goed vindbaar via Google (for Jobs) en Bing. Plaats je vacature ook op Indeed.
Social media
Steeds meer kandidaten solliciteren via social media. Plaats daarom altijd vacatures op jullie bedrijfspagina van Facebook, Instagram en Linkedin. Maak bij Facebook gebruik van Facebook Jobs, daarmee plaats je de vacature direct op de bedrijfspagina.
Maak meteen ook van de gelegenheid gebruik om om de bedrijfscultuur te laten zien op social. Toon bijvoorbeeld hoe de werkplek eruit ziet, wie er werken en hoe het er bij de lunch aan toe gaat. Daarmee krijgt de kandidaat meteen een goed beeld van de organisatie.
Betaalde kanalen
Is de basis op orde, ga dan aan de slag met advertising. Aan de hand van het functieprofiel maak je een doelgroep omschrijving: wie is de kandidaat en waar is hij online te vinden?
Google Ads
De actief werkzoekenden bereik je met Google Ads door te adverteren op specifieke functienamen (bijvoorbeeld vacature supply chain planner). De meer latente werkzoekende bereik je door te adverteren op generieke zoektermen zoals vacature + branche (bijvoorbeeld vacature logistiek). Heb je veel vacatures dan is feed based adverteren een must. Met feedbased adverteren kun je geautomatiseerd adverteren op één of meerdere online kanalen.
Facebook Ads
De vacatures die je (gratis) op Facebook Jobs hebt geplaatst kun je gemakkelijk promoten door er een betaalde Facebook campagne van te maken. Helaas zijn de targeting mogelijkheden op dit moment nog beperkt, want je kunt nu alleen op locatie targeten. In de toekomst zullen de targeting mogelijkheden zeker groter worden. Wil je nu al gerichter kunnen targeten, maak dan een reguliere Facebook campagne en target je doelgroep op studie, functie, woonplaats etc.
Vacaturesites
Vacaturesites zoals Indeed en Linkedin worden nog steeds het meest gebruikt in de zoektocht naar een baan. Laat ze daarom zeker niet links liggen.
Indeed Sponsored Jobs
Met een marktaandeel van ongeveer 40% heeft Indeed op dit moment een groot bereik onder kandidaten. Een organic vacatureplaatsing op Indeed is gratis, maar voor betere zichtbaarheid is het slim om vacatures te sponsoren. Je staat bovenaan in de zoekresultaten en betaalt alleen als de kandidaat op de vacature klikt.
Deel in ieder geval een link naar de vacature op je website in een update op de Linkedin bedrijfspagina. Vraag ook of collega’s die update willen delen in hun netwerk.
Daarnaast kun je een betaalde vacature plaatsen op Linkedin. Deze is gekoppeld aan de bedrijfspagina. Het voordeel van Linkedin is dat je heel goed kunt targeten op functie, branche, bedrijf etc. Je bepaalt zelf hoe veel je per dag wilt inzetten. Reken in ieder geval op minimaal 150 euro per maand.
Jobboards
Naast Indeed en Linkedin heb je natuurlijk ook nog de traditionele jobboards zoals Monsterboard, Nationalevacaturebank en Intermediair. Hier plaats je voor een vast bedrag een vacature voor een bepaalde periode op de website.
Het beste online wervingskanaal
Wat het beste werkt? Daar kom je maar op 1 manier achter en dat is door te testen met kanalen. Zorg in ieder geval dat je resultaten meet via Google Analytics. Evalueer tussentijds en na afloop van campagnes. Kijk of en hoeveel een kanaal heeft bijgedragen aan de werving en wat de kosten per sollicitatie (of zelfs hire) waren. Neem deze learnings mee bij volgende campagnes.
Heb jij hulp nodig bij online werving van kandidaten? Ik help je graag met het bepalen van de strategie en/of het opzetten van online campagnes.