Dat de Corona pandemie een grote impact heeft op de hele maatschappij is duidelijk. Hoe kun je als online marketeer nu het beste reageren op de ontwikkelingen? Wat moet je in de Corona tijd doen met je Google Ads campagnes? Je leest het in deze blog.

Performance

First things first: check de performance van je Google Ads campagnes. De wereld is nu vooral met het Corona virus bezig en minder met andere zaken. De kans is groot dat je dat terugziet in de statistieken van je website en van je online campagnes. Gebruik Google Analytics en kijk naar het verkeer op de website, het aantal conversies en naar de online kanalen. Welke ontwikkelingen zie je?

Horeca- en evenementen branche

Heb je een bedrijf in de horeca- of evenementen branche of een andere branche die zwaar getroffen wordt door Corona, dan is de kans groot dat je campagnes veel minder resultaat opleveren dan normaal, simpelweg omdat je tijdelijk veel minder of geen aanbod meer hebt. Overweeg dan om je Google Ads campagnes te pauzeren tot er zich betere tijden aandienen.

Webshops

Ben je een pure online player, zoals een webshop voor levensmiddelen, voedingssupplementen, elektronica of boeken, dan zal er nog steeds veel vraag naar jouw product zijn. In dat geval kan het nuttig zijn om je campagnes op te schalen. Analyseer allereerst goed de resultaten van de laatste week en bepaal vervolgens of je budgetten van campagnes voor bepaalde producten moet verhogen of juist moet verlagen. Houd goed in de gaten of je voldoende voorraad hebt, zodat je wel op tijd kunt leveren. Loopt de voorraad terug of heb je zelf niet genoeg capaciteit, bijvoorbeeld omdat collega’s ziek zijn, pas dan wederom je campagnes aan.

Online services

Lever je een online dienst zoals online dating-, of streaming dienst of bied je online trainingen aan, ook dan is de groot dat er extra veel vraag is naar jouw product. Ook dan geldt het advies om de performance van je campagnes goed te analyseren en bij te schakelen als je denkt dat er kansen zijn. Een handige tool om te gebruiken is Google Trends. Hiermee kun je zien hoe de zoekvraag van bepaalde termen zich ontwikkelt. Een belangrijke graadmeter voor jouw campagnes.

Online lead generatie

Verzamel je leads via de website of verkoop jij jouw producten online, maar ben je afhankelijk van een fysieke locatie (zoals tour guides, musea en makelaars), dan is de kans groot dat je op dit moment nog maar weinig leads binnenhaalt. In dat geval zul je creatief moeten worden om te voorkomen dat je business helemaal stil komt te vallen. Stel jezelf een aantal vragen: kan ik mijn product alsnog online aanbieden of kan ik mijn product aanpassen en inspelen op de vraag die er nog wél is. Organiseer bijvoorbeeld een virtuele tour als je een tour guide of museum bent en bied die (tegen betaling aan) aan op je website. Heb je die mogelijkheid niet, besteed je tijd dan nuttig door je website en je social media te updaten en schoon je campagnes op. Maak plannen voor de toekomst, zodat je er helemaal klaar voor bent zodra er betere tijden aanbreken.

Tips voor alle online marketeers

  • Besluit je om alle non-brand campagnes te pauzeren, laat dan wel de brand campagne aan. Als het goed is, ben jij de enige die op de merknaam adverteert waardoor de klikprijs heel laag is. Door vindbaar te blijven op je merknaam weet je zeker dat je mensen naar je website blijft sturen en dat ze niet bij de concurrent uitkomen.
  • Stel custom alerts in in Google Analytics: dat zijn notificaties van belangrijke veranderingen van je website resultaten, zoals een plotselinge daling van bezoekersaantallen of conversies.
  • Monitor wat de concurrentie doet. Adverteert de concurrent niet meer op een bepaald product, maar heb jij nog wel voorraad en is dat zinvol, speel daar op in door je budget te verhogen.
  • Monitor je campagnes intensiever dan normaal. Niemand weet wat er precies gaat gebeuren de komende tijd, maar dat nieuws en veranderingen elkaar snel opvolgen is zeker. Door vaker dan anders (in ieder geval meerdere keren per dag) de campagneresultaten te bekijken, kun jij zelf ook sneller op nieuws en veranderingen inspelen.
  • Staan je campagnes uit, dan komt er vast nog verkeer afkomstig van organische verkeersbronnen binnen. Zorg dat je audiences aanmaakt in Google Ads of in Google Analytics zodat je deze bezoekers op een later moment kunt retargeten met een mooi aanbod.
  • Organiseer je bijeenkomsten die nu niet door kunnen gaan, communiceer dat op je website en pas advertenties aan. Vergeet ook niet om sitelinks te verwijderen.
  • Is de telefoon niet meer bemand: pas ook je call extensions aan.
  • Stel tot slot het zoekwoord corona als account negative in, zodat je niet per ongeluk wordt gematched wordt.