Een Google Ads campagne kun je prima opzetten en beheren in de Google Ads interface. Zodra je campagnes groter worden, zul je meer en meer tegen beperkingen aan gaan lopen. Zeker als je grotere campagnes beheert kan het behoorlijk arbeidsintensief zijn om bulkbewerkingen zoals het wijzigen van meerdere advertenties in de interface te doen. Gelukkig is er voor die gevallen de Google Ads Editor. Wat zijn eigenlijk de verschillen, wanneer gebruik je de Google Ads Editor en wanneer gebruik je de Google Ads Interface? Dat lees je in deze blog.

google-ads-editor-lookandfeel

Wat zijn de verschillen tussen de Google Ads Interface en de Google Ads Editor?

  • Google Ads is een online advertising platform, de editor is een software applicatie op je computer waarmee je campagnes opzet en beheert
  • De Editor kun je ook offline gebruiken, voor de interface heb je altijd een internet verbinding nodig. Handig in de trein of in het vliegtuig of als de wifi even niet zo goed is
  • Met de Editor kun je bulkbewerkingen doen. Handig als je veel advertenties of zoekwoorden tegelijkertijd wilt wijzigen
  • Met de Editor kun je campagnes controleren op fouten voordat je ze live zet. Met de interface zet je campagnes direct live zonder die controle. Hierdoor kom je meestal achter fouten als de campagne al live staat
  • Met de Editor kun je met meerdere mensen tegelijkertijd aan een campagne werken. Handig als je bij een agency werkt of als je om een andere reden meerdere accounts tegelijkertijd met anderen beheert. Omdat de interface altijd en alleen online gebruikt kan worden, kan je maar met één persoon tegelijk in de campagne werken
  • In de Editor kun je gemakkelijk een stuk tekst vervangen. Wil je bijvoorbeeld snel een bepaalde tekst (zoals bijvoorbeeld een prijs) wijzigen in één of meerdere advertenties dan doe je dat met 1 druk op de knop. In de interface is dat een stuk bewerkelijker en foutgevoeliger.
  • Ook kun je in de editor gemakkelijk eenzelfde stuk tekst toevoegen aan meerdere advertentieteksten tegelijkertijd. Bijvoorbeeld als je aan alle advertenties de tekst (“nu 20% korting) wilt toevoegen. In de interface zul je dit handmatig moeten doen. Dat kost tijd en is foutgevoelig
  • De Editor heeft een handige feature waarmee je snel dubbele zoekwoorden in je account kunt opsporen. Als je dat in de interface wil doen, zou je het via een omweg kunnen, maar het is wel erg omslachtig
dubbele-kws-google ads editor

Wanneer gebruik je de Google Ads interface en wanneer gebruik je de Google Ads Editor?

Het grote voordeel van de editor is dat je er veel tijd mee kunt besparen vanwege de mogelijkheid om bulkbewerkingen te doen. Vooral bij grote campagnes is dit handig en voorkom je foutjes. Zelf gebruik ik de interface en de editor door elkaar. Kleine wijzigingen en campagne resultaten bekijken gaat nu eenmaal gemakkelijker in de interface. Ga ik compleet nieuwe campagnes bouwen, bulkbewerkingen doen (zoals bijvoorbeeld een nieuwe advertentietekst toevoegen aan alle campagnes, alle landingspagina’s aanpassen, of nieuwe advertentiegroepen toevoegen), of grote accounts herstructureren dan kies ik voor de editor.