Google Ads zelf doen

Ondernemers denken bij online marketing direct aan Google Ads. Het is vaak het eerste waar ze mee beginnen als ze ‘iets aan online marketing’ gaan doen. Een Google Ads campagne kan je zelf doen of uitbesteden aan een freelancer of bureau.  In dit artikel lees je wat de voor en nadelen zijn van zelf een Google Ads campagne opzetten en managen, zodat je zelf kunt kijken wat het beste bij je past.

Zelf doen is goedkoper

Het ligt voor de hand, als je het zelf doet bespaar je de kosten van een freelancer of een bureau. Hoeveel je precies bespaart hangt af van de afgesproken vergoeding voor opzet en management van de campagnes, het aantal campagnes en het het aantal zoekwoorden en de complexiteit van de campagnes.

Zelf doen is leerzaam

Zelf je campagnes opzetten is leerzaam. Leerzaam omdat het je dwingt je te verdiepen in de mogelijkheden van Google Ads en leerzaam omdat je zelf ook veel leert over de marketing van je eigen product of dienst. Zorg voor je begint dat je weet hoe het systeem in elkaar zit. Volg een training, lees blogs of koop een boek over Google Ads.  Vergis je niet, Google Ads is behoorlijk complex en het vraagt behoorlijk wat tijd en energie om je de kennis eigen te maken. Niet voor niets kent Google al jarenlang een accreditatie toe aan mensen die hebben laten zien dat ze kennis hebben van het programma. Als je serieus aan de slag gaat met Google Ads, is zo’n certificering eigenlijk een must.

Door zelf je campagnes te beheren, leer je ook verrassend veel over je eigen product of dienst. Je ziet met eigen ogen waar veel vraag naar is, welke USP’s écht aanspreken en hoe je het doet ten opzichte van concurrenten.

Zelf doen geeft je volledige controle over je campagnes

Als je zelf Google Ads campagnes opzet, bepaal jij welke zoekwoorden en advertentieteksten je inzet en hoe je het budget verdeelt. Hierdoor houd je controle. Je bent niet afhankelijk van een ander en als er iets niet goed staat, kun je alleen maar jezelf de schuld geven. In een samenwerking met een freelancer of bureau komt het aan op goede samenwerking en een goede briefing. Is die er er niet dan loop je de kans dat je ongewenst adverteert op zoekwoorden waar je misschien niet op gevonden wilt worden of dat de advertentietekst niet 100% aansluit bij jouw tone-of-voice. Door het zelf te doen voorkom je dit alles.

Zelf doen kost veel tijd

Onderschat het niet: campagne management is enorm tijdrovend. Zeker in een concurrerende markt zul je -om succesvolle campagnes te krijgen- behoorlijk wat tijd en moeite in optimalisatie moeten steken. Neem dit mee in je overweging.  Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ondernemers, even snel een campagne maakten, waarna ze er vervolgens nauwelijks meer naar omkeken. Het zal je niet verbazen dat de resultaten tegenvielen, waarna de campagne direct weer uitgezet werd vanwege uitgebleven succes. Zonde.

Mijn advies: zelf doen of uitbesteden

Ik heb in de loop der jaren geleerd: Google Ads management is een vak. Niet iets dat je “er even bij doet”. Het is een complex systeem dat ook nog eens vaak verandert. Ben je bereid om tijd te investeren om het programma onder de knie te krijgen en het nieuws bij te houden? Heb je daarnaast een niet al te complexe website en/of heel veel verschillende producten? Dan kan het een overweging zijn om zelf aan de slag te gaan met Google Ads.

Heb je die tijd simpelweg niet of ben je bijvoorbeeld in een competitieve branche actief, huur dan een specialist in en besteed je Google Ads campagne uit. Deze kan je helpen om een campagne op te zetten, waarna je het beheer zelf doet of je laat zowel campagne opzet en -management aan de specialist over.

Wil je een keer sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie, neem dan contact met mij op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *