Herkenbaar? Een deel van je conversies in Google Analytics wordt niet toegekend aan je online campagnes of aan SEO, maar aan betaalproviders en banken zoals mollie.com en ideal.ing.nl. Dat kan niet kloppen! Hoe zit dit precies en wat moet je er aan doen?

Waarom wordt de conversie toegekend aan de betaalprovider?

De betaling vindt meestal plaats op de betaalomgeving van de betaalprovider of de bank. Als de betaling is afgerond wordt de bezoeker vervolgens doorgestuurd naar een bedankpagina op je website. Google Analytics denkt nu dat deze bezoeker niet via een campagne of via SEO op je site is gekomen, maar via de betaalomgeving van de betaalprovider of bank en daarom wordt de conversie toegekend aan de betaalprovider.

Hoe voorkom je dat de conversie wordt toegekend aan de betaalprovider?

Wat kun je hieraan doen? De oplossing is vrij simpel: door het instellen van verwijzingsuitsluitingen in Google Analytics zorg je ervoor dat de betaalproviders en banken niet meer getoond worden en dat de conversie wordt toegekend wordt aan het juist kanaal.

Zo stel je verwijzingsuitsluitingen in:

Stap 1: log in bij Google Analytics

Stap 2: Ga naar het account en de property waar je de verwijzingsuitsluiting wilt toevoegen

Stap 3: Ga naar admin (linksonder).

Stap 4: Ga naar Trackinginfo en vervolgens naar referral exclusion list

Stap 5: Klik op +add referral exclusion

Stap 6: Vul de betaalprovider/bank in (bijvoorbeeld mollie.com) en vervolgens op create

Stap 7:  Doe dit voor alle betaalproviders/banken die je wilt uitsluiten. Doe dit in ieder geval voor de betaalproviders/banken die je tegenkomt in je source/medium rapport.

Wil je in 1x alle betaalproviders en banken uitsluiten, stuur mij dan een bericht om een compleet overzicht te krijgen.