Op Linkedin kun je heel gericht jouw B2B doelgroep bereiken door te adverteren op LinkedIn. Hoe je zelf een succesvolle LinkedIn campagne opzet leer je in dit artikel.  In 4 simpele stappen laat ik je zien hoe je een LinkedIn campagne opzet.

Stap 1: Een advertentie account opzetten in Campagnebeheer

Log in met je persoonlijke LinkedIn account. Ga naar werk en klik vervolgens op adverteren. Je komt nu direct in Campagnebeheer, het advertentie gedeelte van LinkedIn.

Linkedin Adverteren

Maak hier een account aan door te klikken op account aanmaken. Vul de gegevens in.

Koppel meteen ook je LinkedIn-bedrijfspagina, ook al is dat niet verplicht. Sla de gegevens op. Je komt vervolgens direct in het Campagnebeheer terecht.

Linkedin campagnebeheer

Stel dan meteen de betaalgegevens in door te klikken op het tandwiel instellingen rechts boven in je scherm en vervolgens op betalingscentrum. De enige betaalmogelijkheid op LinkedIn is betalen met je credit card. Mocht je een couponcode hebben, vul deze dan ook hier in.

Ga vervolgens nog even terug naar instellingen om eventuele andere beheerders toegang te geven tot je account.

Nu ben je klaar om je campagne te gaan maken.

Ter illustratie gaan we een LinkedIn campagne opzetten gericht op marketing professionals in de branches ICT en techniek.  Ons doel is B2B leads te werven. We hebben een budget van € 1.000.

Stap 2: Een Campagnegroep maken

Begin met het instellen van je eerste campagnegroep. Een campagnegroep is een set van meerdere campagnes die bij elkaar horen, bijvoorbeeld omdat ze dezelfde doelgroep of doelstelling hebben. Een campagnegroep heeft een eigen budget en een eigen looptijd. Je kunt maximaal 200 campagnes kwijt in één campagnegroep, maar het is de vraag of je op die manier het overzicht behoudt. Mijn advies is om het aantal campagnes in een campagnegroep beperkt te houden.

Klik in het dashboard van campagnebeheer op campagnegroep maken en vul de gegevens in.

In ons voorbeeld noemen we de campagnegroep “B2B Leadgeneratie”.  Voor elk van de twee doelgroepen maken we een aparte campagne.

Linkedin Campagnegroep bewerken

Stap 3: een Campagne maken

Nadat je een Campagnegroep hebt gemaakt, kun je een campagne maken. Klik hiervoor eerst op de Campagnegroep die je zojuist aangemaakt en vervolgens op campagne maken.

Het verschil tussen een campagnegroep en een campagne is dat je voor elke campagne een eigen doelstelling, doelgroep,  advertentieformaat, budget en de looptijd bepaalt. Een campagnegroep is eigenlijk niet meer dan een aantal campagnes die bij elkaar horen.

Naam van de campagne

Begin met de campagne een naam te geven. Zorg dat de naam direct duidelijk is. In ons geval kiezen we voor  B2B Leadgeneratie ICT. De campagne gericht op de doelgroep techniek zal dan vanzelfsprekend B2B Leadgeneratie Techniek heten.

Doelstelling selecteren

Als eerste kies je de doelstelling van de campagne. Je hebt de volgende keuzes:

Bekendheid

  • Merkbekendheid: als  je naamsbekendheid wil vergroten en zichtbaar wilt zijn onder je doelgroep

Overweging

  • Websitebezoeken: als je meer verkeer naar de website wilt
  • Interacties: als interacties op LinkedIn wilt, bijvoorbeeld meer likes of volgers van je bedrijfspagina
  • Videoweergaven: als je wilt dat je video door veel mensen bekeken wordt

Conversies

  • Genereren van leads: als je leads wilt werven via een leadformulier op Linkedin
  • Websiteconversies: als het behalen van conversies op je website het doel is
  • Sollicitanten: als het je gaat om het werven van sollicitanten

Afhankelijk van de plek in de customer journey kies je de best passend optie.  In ons geval gaat het om leads genereren op de website. We kiezen daarom voor de optie websiteconversies. Het is dan wel noodzakelijk dat we conversies in LinkedIn meten. Hiervoor moet je de Google Insight Tag instellen op de website.

Doelgroep

De volgende stap is het bepalen van de doelgroep. Denk van te voren na wie je precies wilt bereiken met je advertentie. In ons geval richten we ons op senior marketeers, inkopers en verkopers in de branche ICT.

Klik op nieuwe doelgroep maken

Locatie en profieltaal

Kies allereerst de locatie. Richt je je op heel Nederland of slechts op bepaalde regio’s of steden? Vervolgens stel je de profieltaal in. Kies hier voor Nederlands als je je richt op de Nederlandse markt en je advertentie in het Nederlands is.

Doelgroep opbouwen

Vervolgens kun je de doelgroep gaan verfijnen op kenmerken zoals leeftijd en geslacht, opleiding, ervaring en interesses. Het mooie van LinkedIn is dat je ontzettend veel targeting mogelijkheden hebt. Zo kun je redelijk breed op branche of functie targeten, maar ook heel specifiek op medewerkers of de volgers van een bepaald bedrijf. Ook kun je dingen uitsluiten waar je juist niet op wilt targeten. Mijn advies is: speel er mee en ontdek de mogelijkheden. Elke keer als je een targeting mogelijkheid toevoegt zie je rechts in het scherm hoe groot de doelgroep is.

Om onze doelgroep van marketeers, inkopers en verkopers in de branche ICT, te bereiken stellen we de targeting als volgt in:

LInkedIn doelgroep

Je ziet direct hoe groot de doelgroep is. In dit geval kun je zo’n 11.000 LinkedIn profielen bereiken. De uitdaging is om de doelgroep zo specifiek mogelijk, maar niet te klein te maken.  Ben je tevreden met de selectie, sla de doelgroep dan op voor later gebruik. Dit doe je door te kiezen voor opslaan als sjabloon.

Linkedin doelgroep

Advertentieformat

De volgende stap is het kiezen van het advertentieformaat.

Linkedin advertentieformaat

Je kunt kiezen uit de volgende LinkedIn advertentieformaten:

  • Advertentie met één enkele afbeelding: deze wordt vertoond in de newsfeed van LinkedIn
  • Advertentie met afbeeldingscarrousel: Voor advertenties met 2 of meer afbeeldingen, zichtbaar in de newsfeed
  • Videoadvertentie:een video zichtbaar in de newsfeed
  • Tekstadvertentie: zichtbaar in de rechterkolom of bovenaan LinkedIn-pagina’s
  • Spotlight-advertentie: gepersonaliseerde advertenties (niet op mobiel zichtbaar)
  • Berichtadvertentie: advertenties die de ontvanger als bericht in zijn LinkedIn postvak krijgt.

Welk formaat je kiest, hangt vooral af van de doelstelling van je campagne. In ons geval willen we leads werven. We willen werken met één  afbeelding en kiezen daarom voor het formaat “advertentie met één enkele afbeelding”.

Plaatsing

Nadat je het advertentieformaat hebt gekozen, kun je bij plaatsing  kiezen of je de advertentie ook binnen het Linkedin Audience Netwerk wilt vertonen. Binnen het Linkedin Audience Netwerk zijn vele extra websites aangesloten.

Budget en schema

Stel vervolgens je budget in voor de campagne. Je kunt kiezen of je een dag- en totaalbudget instelt of alleen een dagelijks budget. Ik adviseer je te kiezen voor het eerste omdat die optie je de meeste controle geeft over de kosten van je campagne.

Bij soort bod stel je in of de biedingen geautomatiseerd door LinkedIn gedaan worden of dat je dit handmatig wilt doen door zelf een CPC of CPM te kiezen. In de meeste gevallen volstaat de geautomatiseerde optie.

Stel je budget is € 1000 en je wilt de campagne vier weken laten lopen. Per dag geef je dan maximaal € 37 uit. Stel budget en schema dan als volgt in:

Dag- en totaalbudget instellen

  • Dagelijks budget € 37
  • Totaalbudget € 1.000
  • Begin- en einddatum instellen van vandaag t/m 28 verder
  • Soort bod: geautomatiseerd bod

Conversies bijhouden

Als je nog geen conversies hebt ingesteld, raad ik je aan om dat hier te doen. Afhankelijk van de campagnedoelstelling die je hebt gekozen is conversies bijhouden niet verplicht bij het adverteren op LinkedIn. Mijn advies is om het wel altijd te doen, zodat je niet alleen in Google Analytics, maar ook in LinkedIn ziet wat de campagne oplevert.

Onze campagne is gericht op websiteconversies (leads), daarom selecteren we hier de eerder aangemaakte conversie B2B Leads.

Linkedin conversies

Je hebt nu alles ingesteld voor de campagne. Nu gaan we de advertentie instellen.

Stap 4: advertentie instellen

Klik na het instellen van de conversie op volgende.

Het volgende scherm verschijnt nu:

Linkedin advertentie maken

Mijn advies is om altijd meerdere advertentie-varianten in te zetten, zodat je leert welke variant het beste presteert en je de campagne kunt optimaliseren.

Instellingen

Begin links boven met de instellingen door te klikken op het tandwiel. Hier stel je in of je de advertenties wilt optimaliseren voor prestaties of dat LinkedIn de advertenties gelijkmatig afwisselt. Mijn advies is om voor de eerste optie te gaan. Aanvankelijk zal Linkedin je advertenties om en om laten zien. Zodra één van de varianten beter gaat presteren, zal deze meer vertoond worden.

Nieuwe advertentie maken

Klik vervolgens nieuwe advertentie maken aan. In het scherm dat nu verschijnt ga je de advertentie opstellen. Welke velden je kunt invullen, hangt af van je gekozen campagne doelstelling en het advertentieformaat. Wij hebben gekozen voor een campagne die zich richt op websiteconversies en maken een advertentie met één afbeelding.  In ons geval ziet het scherm er als volgt uit:

Linkedin advertentie
  1. Geef de LinkedIn advertentie een naam, bijvoorbeeld B2B Lead ICT 1
  2. Inleidende tekst: maximaal 150 tekens. Dit is tekst die boven de afbeelding zal verschijnen.
  3. URL van de bestemmingspagina: hier komt de bezoeker terecht als hij klikt op de advertentie. Zorg dat je de URL voorziet van UTM tracking, zodat je de campagneresultaten goed kunt monitoren in Google Analytics
  4. Afbeelding voor advertentie:  Upload het beeld van je advertentie in JPG- of PNG-formaat in maximaal 5 MB.
  5. Kop: Vul hier de tekst naast de call-to-action in. In ons geval Vraag de gratis calculator aan
  6. Beschrijving: deze tekst wordt eigenlijk alleen vertoond als je campagne ook draait in het Linkedin Audience netwerk.
  7. Oproep tot actie: kies hier de call-to-action die het beste bij jouw campagne past, bijvoorbeeld ‘meer informatie’ of ‘registreren. Twijfel je tussen opties, test dan welke call-to-action het beste werkt door meerdere advertentievarianten te maken.

Controleer de advertentie. Ben je tevreden, sla de advertentie  op door te klikken op maken.

Je kunt nu direct op dezelfde manier een volgende LinkedIn advertentievariant opstellen voor deze campagne of met volgende door te gaan naar de laatste stap.

Bekijken en starten

De campagne staat nu klaar. Vlak voor de livegang van de campagne controleer je nog één keer of alles goed staat. Is dat het geval, klik dan op campagne starten. Wil je toch nog iets aanpassen, doe dat dan meteen. Let vooral goed op of doelstelling en budget goed zijn ingesteld.

LinkedIn zal de campagne nu gaan reviewen. Zodra de campagne is goedgekeurd zal hij direct live zijn. Houd de campagneresultaten vanaf nu goed in de gaten en stuur bij waar mogelijk.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je eerste LinkedIn campagne of heb je andere vragen over LinkedIn adverteren, neem contact met mij op.

Bekijk deze uitleg van adverteren op LinkedIn ook op Slideshare.