google for jobs FAQ

De komst van Google for Jobs naar Nederland roept veel vragen op bij recruiters. In dit artikel lees je de meest gestelde vragen over Google for Jobs met de antwoorden.

Veelgestelde vragen & antwoorden

Je kunt zelf geen vacature op Google for Jobs plaatsen. Er zijn simpelweg twee manieren om de vacatures op Google for Jobs te krijgen:

  • Via partner jobboards: Google heeft een partnership met een groot aantal jobboards. Staat je vacature op één van deze jobboards, dan zal hij ook zichtbaar zijn op Google for Jobs.
  • Via de eigen website: plaats je Google for Jobs geoptimaliseerde vacatures ook altijd op de eigen website, zodat Google de vacatures kan scrapen.

Vacatures op Google for Jobs optimaliseer je door enerzijds te kijken naar (SEO) techniek en anderzijds naar aantrekkelijkheid van de vacature.

  • SEO: naast de eerder ook al belangrijke SEO elementen moet je voor Google for Jobs specifiek rekening houden structured data. Implementeer het job posting schema.
  • Zorg vervolgens dat de  kandidaat zoveel mogelijk relevante informatie over de baan in de vacature kan lezen. Zorg ook voor een goede candidate experience. Is de vacature duidelijk, volledig en kun je gemakkelijk solliciteren?

Lees meer informatie over Google for Jobs optimaliseren

Op voorhand is het niet nodig om je recruitment marketing strategie aan te passen. Wel is het belangrijk dat de tracking goed is ingeregeld, zodat je goed kunt meten wat je huidige online kanalen opleveren. Zodra Google for Jobs gelanceerd is, heb je een extra kanaal om te monitoren. Na verloop van tijd zal blijken of je op basis van data je strategie moet aanpassen.

Als je om wat voor reden dan ook geen werkgeversnaam of locatie noemt in de vacature, dan is dat in principe nadelig voor je vindbaarheid in Google for Jobs. Een kandidaat zal altijd willen weten bij welke organisatie hij gaat solliciteren. Vraag je daarom af in hoeverre het écht noodzakelijk is dat de vacature anoniem getoond wordt. In mijn optiek heb je hier 2 opties:

  1. De vacature toch anoniem laten indexeren door Google. De kans is klein dat Google de vacature zal tonen, dus verwacht hier nauwelijks resultaat van
  2. De vacature niet op de website plaatsen en hem via andere offline kanalen vervullen

Het is uiteraard niet verplicht om (al) je vacatures te tonen op Google for Jobs. Naar mijn mening is het belangrijk om gebruik te maken van dit gratis platform met veel bereik. Mijn advies is dus om altijd al de vacatures van je organisaties op de website te plaatsen en te optimaliseren voor Google for Jobs.

Google heeft een partnership met veel grote jobboards, waaronder Linkedin en Monster.com. Staan je vacatures op die websites, dan worden ze automatisch getoond in Google for Jobs. In principe is dat voldoende. Echter: mijn advies is om ook altijd vacatures op de eigen website te plaatsen en te optimaliseren voor Google for Jobs.

Google zal in principe voorrang geven aan de best geoptimaliseerde variant van één vacature. Stel jij hebt een vacature op Monster geplaatst en ook op de eigen website. In dat geval zal Google de beide varianten tonen in de zoekresultaten. De variant die het best geoptimaliseerd is, krijgt daarbij voorrang. Heb je een sterk merk en een sterke werkgeverssite, dan profiteer je daarvan en kan jouw eigen vacature hoger dan het jobboard komen te staan. Heb je een minder sterk merk of is jouw website simpelweg minder goed geoptimaliseerd, dan krijgt het jobboard voorrang. In dat geval wil je als werkgever evengoed zichtbaar zijn. Alleen al omdat je de kandidaat daarmee de mogelijkheid biedt om direct op jouw website te solliciteren.

*Indeed is een uitzondering. Als je vacatures alleen op Indeed staan, worden ze niet getoond op Google for Jobs.

In mijn blog Haal alles uit Google for Jobs vind je een overzicht van de aangesloten jobboards.

Een video in een vacature is een heel mooie manier om de bezoeker (letterlijk) een goed beeld te geven van de functie en van de organisatie.  Die video heeft niet direct grote voordelen voor je vindbaarheid in Google for Jobs. (Behalve dat bezoekers langer op de pagina blijven en dat heeft wel voordelen) Een video voegt echt iets toe voor de kandidaat. Als het hem helpt om een betere keuze maken om wel of niet te solliciteren heb je je doel al bereikt. Doen dus.

Ja, dat is een probleem. Als je verlopen vacatures op je website laat staan, dan riskeer je een penalty van Google. Het gevolg is dat je ofwel helemaal uit de zoekindex van Google verwijderd wordt, ofwel dat je op een lagere positie vertoond wordt in de zoekresultaten.

Salarisinformatie is geen must voor Google for Jobs, maar ik raad wel aan om het salaris in de vacature te vermelden.

Het is één van de factoren in vacatures die Google extra beloont. Simpel gezegd: wordt het salaris genoemd, dan is de kans op een betere positie meteen een stuk groter. Kandidaten willen namelijk altijd weten wat ze gaan verdienen.

 

Meer informatie over Google for Jobs?

Heb jij zelf nog vragen over Google for Jobs? Stel ze hier!  Of woon mijn expert-sessie bij op Emerce Recruitment, 4 april 2019 in Amsterdam.

Lees ook: Haal alles uit Google for Jobs

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *