emerce recruitment leonoor christiaans

Vandaag sprak ik op Emerce Recruitment over Google for Jobs en deelde in mijn workshop tien tips hoe je op voorsprong komt met Google for Jobs. Heb je de workshop gemist, lees dan in deze blogs de tien tips na.

intro

Waarom moet ik iets met Google for Jobs?

Ik begon mijn workshop met deze quote van Joe Shaker, President van Shaker Recruitment Marketing. “Google for Jobs is THE most exciting thing happening in the recruiting industry today”. Een belangrijke uitspraak, ik verwacht dat hij daarmee gelijk zal krijgen. Het verbaast mij tegelijkertijd dat nog maar zo weinig recruitment organisaties voorbereid lijken te zijn op de komst van Google for Jobs. Ik zie Google for Jobs als een grote kans. Al is het maar omdat Google een belangrijk startpunt is in het orientatieproces van kandidaten en omdat de resultaten van landen waar het Google for Jobs al actief is, heel positief zijn. Had ik al gezegd dat Google for Jobs gratis is?

Wil je eerst weten hoe Google for Jobs werkt lees dan mijn blogs Haal alles uit Google for Jobs en Google for Jobs veelgestelde vragen.

Hoe komen mijn vacatures in Google for Jobs?

Vacatures komen op twee manieren in Google for Jobs:

  1. Via één van Google’s partner jobboards of ATS-systemen
  2. Via crawling van de  werkenbij site en vacatures

Eigen vacatures op Google for Jobs

Allereerst deelde ik vijf belangrijke stappen waarmee je ervoor zorgt dat de vacatures van je eigen werkenbij site zichtbaar worden in Google for Jobs.

1. Zorg dat elke vacature een eigen vacaturepagina heeft: Gebruik voor elke vacature een aparte vacaturedetail pagina, zodat Google in staat is te bepalen waar de vacature over gaat. Staan er meerdere vacatures op één pagina dan is het niet mogelijk om het thema eruit te halen.

2. Zorg dat de vacature goed vindbaar is op de website: Zoek naar vacatures op je website zoals een kandidaat dat ook zal doen. Zijn ze lastig te vinden? Dan zal Google ze ook lastig kunnen vinden.

3. Optimaliseer op de juiste zoektermen: Onderzoek welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt in de zoektocht en verwerk deze termen in de vacaturetekst. Let op, overdrijf het niet. Keyword stuffing werkt juist averechts.

4. Gebruik een XML sitemap: Vertel Google de weg op de website en gebruik een XML sitemap en actualiseer deze regelmatig.

5. Codeer volgens het Job Posting Schema: Schema.org is een samenwerking van grote zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Het doel is duidelijk maken waar specifieke data op een pagina voor staat. Voor Google for Jobs moet je specifiek gebruik maken van het Job Posting schema. Doe je dat niet, dan is de kans klein dat Google jouw vacatures zal tonen in Google for Jobs. Via de Structured Data Tool kun je testen of het Job Posting Schema op jouw website gebruikt is.

structured data testing tool

Is de vacature verlopen of ingevuld? Vertel het Google:

  • Verwijder de JobPosting markup van de vacature pagina
  • Verwijder de vacature van de website
  • of vul de verloopdatum in validThrough van Schema.org

Op deze manier voorkom je dat de kandidaat een verlopen of oude vacature tegenkomt.

Hoe optimaliseer ik mijn vacatures voor voor Google for Jobs?

Tot slot deelde ik nog vijf tips hoe je vacatures kunt optimaliseren voor Google for Jobs.

1. Schrijf de vacature voor de kandidaat

2. Besteed extra aandacht aan de eerste alinea van de vacature: de eerste alinea is het eerste dat een kandidaat ziet in de zoekresultaten van Google for Jobs. Het is in feite het visitekaartje van de vacature. Zorg dat deze alinea direct uitnodigt om verder te lezen.

google for jobs

3. Gebruik een standaard functietitel: een veelgebruikte, standaard functietitel zorgt ervoor dat Google beter in staat is om de match tussen zoekopdracht en vacature te maken.

4. Benoem de locatie altijd exact mogelijk: vermeld de locatie van de vacature inclusief adres, postcode en woonplaats. Op die manier kan Google de match het beste maken bij zoekopdrachten met een locatie-component zoals ‘marketing vacature in de buurt’.

5. Vermeld het salaris in de vacature: het salaris is een belangrijke ranking factor in Google for Jobs.

De presentatie op Emerce Recruitment kun je bekijken op slideshare.

Heb je vragen over jouw vacatures op Google for Jobs, neem dan contact met mij op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *