Net als elk ander marketing kanaal vraagt influencer marketing om een strategische aanpak. Een hardnekkig vooroordeel van influencer marketing is dat je het alleen in kunt zetten voor branding en voor het vergroten van je bereik. In dit blog leg ik uit hoe je influencer marketing niet alleen in de branding fase, maar in de hele customer journey, kunt inzetten.

Influencer marketing

Allereerst, wat is influencer marketing? Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij je social influencers inzet om jouw marketingboodschap via social media te verspreiden. Redenen om voor deze vorm van marketing te kiezen zijn dat de influencers een groot bereik hebben en dat zij onder volgers als geloofwaardig en inspirerend worden gezien. Ze delen immers veel interessante content over een bepaald onderwerp.

Customer journey

Het ligt voor adverteerders dus heel erg voor de hand om influencers vooral in te zetten bij simpelweg promotie van het product: de eerste fase in de customer journey. De customer journey beschrijft in feite alle stappen die een potentiële klant aflegt voordat hij overgaat tot de aankoop van een product. Mis je op die manier misschien kansen? Hoe maak je slim gebruik van al die stappen?

See Think Do Care

see think do care

Ik werk zelf veel met het “See Think Do Care” model. Dat is een veelgebruikt model van Google, gebaseerd op het in de marketing welbekende AIDA-model (AIDA staat voor “Attention, Interest, Desire, Action”). Het “See Think Do Care” model is een eenvoudig model om de klantreis in kaart te brengen.  Het is een hulpmiddel bij je marketingstrategie: het helpt je met het bepalen van doelen, het kiezen van kanalen en het formuleren van je marketingboodschap.

See fase

De See fase is belangrijk om bekendheid bij de doelgroep te genereren. Dat je het grote bereik van influencers kunt inzetten om te werken aan de branding van jouw merk is dan ook een heel groot voordeel. Een influencer campagne in de See fase is vooral nuttig als je wilt werken aan de naamsbekendheid van jouw merk of product of als je een heel nieuw product gaat lanceren. Belangrijke graadmeters om het succes van de campagne te bepalen zijn bereik, verkeer naar de website en aantal nieuwe volgers.

Think fase

De Think fase is om mensen te overtuigen van jouw product of dienst en om vertrouwen te winnen. Maak gebruik van sociale bewijskracht om via influencers kenbaar te maken waarom het vertrouwen terecht is. Vraag influencers bijvoorbeeld om jouw product te reviewen in een blog of op hun social kanaal. Om te bepalen of jouw campagne succesvol is, kijk je naar KPI’s op het gebied van engagement (likes, shares, comments).

Do fase

In de Do fase gaat het natuurlijk om conversie: verkoop van je product of dienst. Stimuleer de verkoop via influencers door promotiecodes in te zetten. Dat is natuurlijk interessant voor de volgers van de influencer, maar ook voor de influencer zelf. Zodra hij of zij vaker kortingsacties aan gaat bieden, zal het aantal volgers ook toenemen. Hoe succesvol was de campagne? Kijk naar de (toegenomen) verkopen en/of de omzet via de promotiecode.

Care fase

De Care fase gaat over loyaliteit; ofwel ben je in staat om van de nieuwe klant een terugkerende klant te maken? Social media is een uitstekend kanaal om een band op te bouwen met je klanten. Houd contact met ze door (via influencer campagnes) te vragen naar ervaringen met jouw product: reviews en foto’s of video’s op social kanalen. Door te kijken naar herhaalbezoeken, herhaalaankopen en reviews weet je of je campagne succesvol was.

influencer reviews

Influencer marketing strategisch ingezet

Je ziet, influencer marketing is niet alleen geschikt voor de See fase in de customer journey. Mits doordacht ingezet is het ook in andere fases van de customer journey heel effectief. Bepaal vooraf altijd je doelstellingen en KPI’s zodat je het marketingbudget voor influencer marketing zo effectief mogelijk inzet.