Als je precies wilt weten wat jouw online marketing inpanningen opleveren, is het belangrijk dat je gebruik maakt van UTM tagging. In dit artikel leg ik je uit hoe UTM tagging werkt en hoe je zelf direct aan de slag kunt met UTM tagging.

Wat is UTM tagging?

De afkorting UTM staat voor Urchin Tracking Module. UTM’s zijn tags die je aan een link toevoegt zodat je via Google Analytics inzicht hebt in de resultaten van online campagnes. Een voorbeeld. Stel, ik plaats een link naar de homepage van Kolibriemarketing.nl in de mei nieuwsbrief.

  • Link: kolibriemarketing.nl
  • UTM tag: ?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=mei2020
  • Link in de nieuwsbrief: kolibriemarketing.nl?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=mei2020

De kliks op deze link zal Google herkennen als zijnde afkomstig van source nieuwsbriefmedium email en campaign mei2020.

In Google Analytics kan ik nu in het rapport acquisition – source/medium zien wat de resultaten zijn. Hoeveel kliks en conversies heeft de nieuwsbrief opgeleverd?

source-mediumrapport

Welke UTM tags zijn er?

Er zijn vijf UTM tags die je kunt gebruiken:

  1. Source:  Via welke verkeersbron komt de bezoeker op de website, bijvoorbeeld Facebook, Linkedin of de nieuwsbrief
  2. Medium: Via welk marketing medium komt de bezoeker op de website?  Dit kan bijvoorbeeld banner, cpc of email zijn.
  3. Campaign name: Wat is de naam van de campagne? Bijvoorbeeld zomersalehorecaleads of herlancering zijn.
  4. Campaign term:  Hier kun je meer informatie kwijt over de campagne of de doelgroep. Bij zoekwoordcampagnes is dit het zoekwoord waar je op adverteert.
  5. Campaign content:  Wat is de inhoud van de advertentie? Gebruik hier de naam van je advertentie of banner. Deze UTM tag is vooral handig als je gaat a/b testen.

Tips bij het kiezen van UTM tags

  • Leer je zelf aan om altijd, maar dan ook altijd, UTM tags te gebruiken. Door UTM’s tags te gebruiken in je uitingen heb je veel meer inzicht in de resultaten van je marketing inspanningen
  • Wees consistent in de benaming van de UTM tags. Stel je gebruikt source Facebook (met hoofdletter) in de ene link en source facebook (met kleine letter), dan zul je in het acquisition report in Google Analytics twee verschillende sources terugzien, namelijk eenmaal Facebook met hoofdletter en eenmaal zonder hoofdletter.
  • Spreek met je collega’s een naming convention af. Bijvoorbeeld altijd kleine letters gebruiken, een liggend streepje (-) in plaats van een underscore (_) etc.
    Houd een overzicht bij van alle UTM tags die jullie inzetten.
  • Kies voor korte, krachtige en duidelijke UTM tags, zodat je ook na langere tijd nog precies weet waar het over ging
  • Uiteraard test je de UTM link altijd vooraf

Hoe maak je UTM tags?

De campaign URL builder van Google is een handige tool waarmee je zelf snel en makkelijk UTM tags maakt.

Vul de link in en vervolgens alle parameters en de UTM link rolt er vanzelf uit.