Google for Jobs, het recruitment platform van Google is inmiddels gelanceerd in meerdere landen, waaronder Nederland. We moesten er lang op wachten en de verwachtingen waren hoog gespannen.  Nu is de vraag: moet je je als recruiter zorgen maken over Google for Jobs of komt het vanzelf wel goed?  Het antwoord is: Nee je hoeft je geen zorgen te maken. Maar: Je moet wel aan de slag om er alles uit te halen.

In dit artikel lees je wat je moet doen om je vacaturepagina’s goed vindbaar te laten zijn in Google for Jobs.

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is de jobsite van Google die gebruik maakt van machine learning.  Als je zoekt op een vacature in Google krijg je direct een Jobs widget te zien. Met de Jobs widget kun je gemakkelijk vacatures zoeken.

Hoe krijg je vacatures in Google for Jobs?

Je kunt zelf geen vacatures op Google for Jobs plaatsen. Er zijn simpelweg 2 manieren om je vacatures in Google for Jobs te krijgen:

1. Via jobboards* waar Google een partnership mee heeft. Dit zijn onder andere Linkedin en Monsterboard, maar Indeed juist niet.

2. Google speurt zelf websites af op zoek naar vacatures. Google for Jobs geoptimaliseerde vacatures op je website zijn daarvoor essentieel.

Google for jobs is Candidate-first

Het mooie van Google for Jobs is dat het is gemaakt is voor kandidaten en niet voor recruiters. Het gaat Google er vooral om dat de kandidaat een goede user experience heeft. Wat de user experience van de recruiter is, is van ondergeschikt belang.  Dat is totaal anders dan we gewend zijn. De grote jobboards van nu zijn recruiter-first en niet candidate-first gebouwd.

Voor jou als recruiter vraagt dat om een andere manier van werken.  Ik verwacht dat Google de recruitment markt op zijn kop gaat zetten. Toekijken en afwachten is dan geen optie. Beter kun je zorgen dat je vacatures geoptimaliseerd zijn voor Google for Jobs.

Optimaliseren voor Google for Jobs

Wat moet je doen om vacatures te optimaliseren voor Google for Jobs? Kijk in ieder geval naar twee belangrijke pijlers:

1.Techniek

2. Aantrekkelijkheid van de vacatures.

Techniek

Zorg dat de techniek op orde is. Google heeft richtlijnen opgesteld voor de wijze waarop vacatures opgebouwd en aangeboden moeten worden. Zoals eerder gezegd is hetniet mogelijk om zelf vacatures op Google for Jobs te plaatsen. Google crawlt de vacature van jouw website en toont hem in Google for Jobs. Om ervoor te zorgen dat Google de  vacature weet te vinden en goed toont in de zoekmachine, moet je SEO op orde zijn:

-Plaats elke vacature op een unieke pagina: hierdoor kan Google focus leggen op de specifieke vacature;

-Zorg ervoor dat Google de vacatures kan indexeren: dit regel je in Google Search Console (of vraag je webbouwer)

-Gebruik een dynamische site-map. Hierdoor is Google snel op de hoogte van wijzigingen op je website.

-Voeg structured data toe aan de vacaturepagina’s. Maak elke vacature op met structured data. Implementeer hiervoor het job posting schema. Het job posting schema is in feite een stukje code dat jij of je webbouwer in de back-end van de website plaatst. Hiermee maak je het voor Google gemakkelijker de inhoud van je pagina’s te lezen. Je kunt dit handmatig doen, maar veel standaard CMS-en zoals WordPress hebben er plugins voor. De structured data testing tool van Google is een handige tool om te controleren of het goed staat.

structured data testing tool

Structured Data Testing Tool

Aantrekkelijkheid van de vacatures

Vanuit de candidate-first gedachte is het belangrijk dat de vacature aantrekkelijk genoeg is om erop te solliciteren: is de vacature tekst duidelijk, is de informatie compleet en actueel? Hoe meer relevante informatie er in je vacature staat, hoe beter voor de kandidaat en hoe beter hij kan beoordelen of de vacature bij hem past.  Verplaats je in de kandidaat en bedenk welke informatie hij wil lezen.

Verplichte informatie Google for Jobs

Het is verplicht om bepaalde informatie op te nemen in de vacature:

Bedrijfsnaam: ben je een bureau en plaats je de vacature voor een klant, dan kan dit de bedrijfsnaam van je klant zijn

Functietitel: kies een duidelijke en pakkende functietitel. Geen wollige beschrijving, wél een duidelijke, standaard functietitel. Gebruik dit veld alleen voor de functietitel en niet voor andere informatie zoals locatie of vacature ID.

Functiebeschrijving: minimaal één paragraaf tekst met praktische informatie zoals werktijden, taken en functie-eisen. Beschrijf de functie zo uitgebreid mogelijk en houd rekening met veelgebruikte zoektermen.

-Plaatsingsdatum en vervaldatum.

Optionele informatie Google for Jobs

Naast de verplichte informatie is het belangrijk om zoveel mogelijk extra informatie te bieden:

Type baan:  is het een full-time of part-time baan of een stage

Salaris: vermeld het basissalaris van de functie zo nauwkeurig mogelijk.

Locatie: vermeld het volledige adres van de locatie waar de kandidaat gaat werken. Hoe nauwkeuriger, hoe beter voor de kandidaat omdat hij o.a. kan zoeken op reistijd.Google for jobs vacature

Google for Jobs vacaturepagina

Tips voor Google for Jobs

Tot slot nog een aantal praktische tips:

-Salaris informatie deel je misschien liever niet, maar wordt door Google (en de kandidaat) wel zeer gewaardeerd. Hiermee vergroot je de kans op een hoge positie.

-Werk je met een partner jobboard / ATS van Google dan worden de vacatures automatisch in Google for Jobs getoond*

-Staat je vacature óók op een jobboard, plaats dan alsnog de vacature op de eigen website.  In het kader van jobseeker-first, geeft Google de voorkeur aan vacatures op de website van het bedrijf.

-Is de vacature verlopen: verwijder hem dan van de site. Doe je dat niet dan riskeer je een penalty van Google.

Google for Jobs Advies

Meer weten over Google for Jobs:

– Veelgestelde vragen over Google for Jobs

–  Presentatie over Google for Jobs op Emerce Recruitment in 2019

–  Google for Jobs training voor jou en je collega’s

–  Google for Jobs Advies

– Vergeet niet de handige Google for Jobs checklist te downloaden (gratis!)

* Partner jobboards en ATS-en Google: Facebook, Monsterboard, Nationalevacaturebank.nl, Intermediair, WerkenvoorNederland (Rijksoverheid), LinkedIn, Careerbuilder, Jibe, Glassdoor, ZipRecruiter, Snagajob, WayUp, myCNAjobs, Jora, Jobing.com, Local Job Network, Care.com, Jobs.net, Recruiting.com, JazzHR