Dankzij de coronacrisis hebben sommige bedrijven het nu rustiger. Heel vervelend en onzeker als dat voor jou het geval is. Een advies dat ik je dan wil geven: zet deze periode in om je online marketing aan te pakken. Hierdoor weet je zeker dat je een kickstart maakt als de markt weer aantrekt. In deze blog deel ik graag 6 praktische tips met je, zodat je direct aan de slag kan.
Online marketing kennis
Online marketing is een enorm dynamisch vak en moet je -net als elk vak- goed bijhouden. Hoe? Er worden in deze tijd veel (gratis) webinars aangeboden. Een simpele zoekopdracht in LinkedIn (#webinar in combinatie met jouw branche) toont je onmiddellijk een actueel overzicht van webinars. Ben je op zoek naar kennis op een bepaald gebied, kijk dan naar online cursussen van Google, LinkedIn Learning of Udemy.
Specifiek voor Google zijn er certificaten te behalen voor oa. Google Ads, Google Analytic en Google Display. Handig voor jezelf, maar ook fijn dat jouw kennis daarmee ook officieel erkend is door Google.
Ook zijn er ontzettend veel interessante podcasts om te volgen. Niet alleen over marketing, maar ook over persoonlijke ontwikkeling en business. Mijn persoonlijke favorieten? Eindbazen, BNR Werkverkenners, Psychologie van Succes, CMOTalk en de podcast van de IMU.
Website content
Dat het belangrijk is om hoogwaardige content op je website te plaatsen is vast geen nieuws voor je. Blogs zijn ideaal, maar vaak schiet het bloggen er bij in.
Neem weer eens de tijd voor een zoekwoordonderzoek om uit te vinden wat interessante blog-onderwerpen zijn. Handige tools zijn de keyword planner van Google, Ubersuggest.com en Google Search Console. Maak een overzicht van de thema’s waarover je gaat bloggen, maak een planning voor de komende tijd en ga aan de slag. Zelf schreef ik de laatste tijd de volgende blogs voor mijn website:
- Hoe adverteren op linkedin
- Wat doe je met google ads tijdens de corona crisis
- Covid-19 gratis advertentietegoed google en facebook
- Transitie van offline naar online voor Uitgeverij De Bezige Bij
- Hoe werkt UTM Tagging
- See think do care
SEO optimalisatie website
Het zoekwoordonderzoek is ook heel handig bij het SEO optimaliseren van je bestaande content. Hoe goed zijn de meta-omschrijvingen, koppen en keywords gekozen of zie je hier nog ruimte voor verbetering?
Waarom zou je dit doen? Simpel: beter vindbaar worden in de zoekmachines.
Zelf heb ik in maart ook mijn eigen website pagina’s geoptimaliseerd. Zoals je ziet werden de eerste resultaten heel snel zichtbaar, want vanaf maart neemt al het verkeer, maar vooral het SEO verkeer naar Kolibriemarketing.nl flink toe.